Vrouwen in de techniek: Maud (21) bewijst dat het kan!

Ze zit pas in de tweede klas van het VMBO wanneer ze de keus maakt voor een Mechatronica profiel. Vaak komt dat niet voor, maar Maud Berkhuizen wist toen al dat ze de techniek in wilde. Inmiddels is ze klaar met haar opleiding Smart Industry en start ze als junior engineer bij Intermeco. “Ik heb zoveel geleerd afgelopen jaren, kom maar op!”

Bekijk als één van de eersten ons interactieve platform!

Technisch vakkenpakket

Maud ging naar het Liemers College in Zevenaar, waar ze de VMBO-GT leerweg volgde. “In de tweede klas kreeg je al allerlei verschillende lessen. Je kon dan ontdekken wat bij je paste, zodat je daarna het juiste profiel kon kiezen. Ik wist toen al: techniek is echt wat voor mij!”, vertelt de dame enthousiast. Er waren niet veel technische profielen om te kiezen als GT-leerling. “Bij VMBO kader of basis heb je meer keus, je kon dan ook voor autotechniek of bouwkunde gaan. Maar ik had sowieso wel voor mechatronica gekozen. Mijn passie lag bij elektra en metaal.”

Wiskunde en NASK

Om te worden klaargestoomd voor een beroepsopleiding in mechatronica, moest Maud Wiskunde en NASK volgen. “Met Natuurscheikunde had ik niet zoveel moeite, dat bleef wel hangen. Wiskunde daarentegen vond ik pittig. In mijn laatste jaar heb ik veel extra lessen gevolgd om dat bij te spijkeren.” Het was op dat moment nog niet specifiek op techniek gericht. “Wiskunde was heel algemeen. Dat had misschien wel wat diepgaander gekund, maar tijdens mijn opleiding op het Graafschap College werd daar in het begin ook al wel veel tijd aan besteed.”

Beroepskeuze in mechatronica

Met haar mechatronica profiel, kon Maud uit meerdere beroepsopleidingen kiezen. “Ik wist na het kiezen van mijn vakkenpakket al zeker dat ik de techniek in wilde. Toevallig kwam er toen iemand op school voorlichting geven over de nieuwe studie Smart Industry.” Daar werd ze zó enthousiast van, dat ze zich dezelfde avond nog aanmeldde voor de opleiding. “Hij vertelde toen dat we tijdens de opleiding een autootje zouden maken, dat over een lijn rijdt en stopt als er iemand voorstaat. Net zoals dat toen bij Tesla volop in ontwikkeling was. Dat was echt heel vet!”

MBO Smart Industry

Tijdens haar beroepsopleiding maakte ze een vliegende start. “In het eerste jaar wordt ieders niveau bijgespijkerd en het niveau gelijkgetrokken. Wiskunde werd toen bijvoorbeeld echt praktijkgericht, met vragen uit het vakgebied. Aan het eind van het eerste leerjaar zit iedereen op hetzelfde level. De échte verdieping kwam daarna pas. Maar daardoor was het voor iedereen gemakkelijk om mee te komen,” legt Maud uit.

Praktijk versus theorie

“Op het MBO kom je er eigenlijk ook pas echt achter wat alles inhoudt. Dat komt bijvoorbeeld door stages en praktijkopdrachten. In mijn eerste jaar liep ik stage bij VSMI in Varsseveld, waar ik de hele fabriek door ging. Ik ging zelfs mee naar de klant, zodat ik alles kon bekijken. Dat wat me aansprak en wat ik leuk vond, nam ik dan weer mee naar school om me verder in te verdiepen.” De aansluiting op de praktijk vond ze dan ook ruim voldoende. “Het is natuurlijk wel anders in een bedrijf dan vanuit de theorie op school. De opleiding werkt nauw samen met bedrijven. Zij zorgen bijvoorbeeld ook voor je stageplek. Daardoor hebben ze ook echt wel binding met de praktijk en weten ze wat er speelt.”

Aan het werk bij Intermeco

Maud is nu afgestudeerd en gaat aan het werk bij haar stagebedrijf: Intermeco. “Daar maak ik tekeningen voor klanten. Nu ontwikkel ik bijvoorbeeld een pilaar waarop de klant producten kan tentoonstellen. Ik maak de tekening en stuur dat door naar de klant. Als die akkoord is, geef ik alles door aan de fabriek. Zij gaan het dan produceren.” Op de vraag of ze dit voor altijd wil doen is ze stellig, ja! “Maar het lean gedeelte vind ik ook heel tof. Het verbeteren van processen, en zo. Misschien kan ik me daarin bij Intermeco nog specialiseren en het daar toepassen. Alles staat open!”