×

Meld je aan voor updates van Mr. & Ms. T!

Oude ambachten en nieuwe technieken in Technolab op Komrij College

Afgelopen zomer realiseerde het Komrij College in Winterswijk een heus Technolab. Ze zijn niet de eerste en voegen zich bij een voortdurende trend, waarbij technisch onderwijs op het voortgezet een steeds grotere rol krijgt. “Het Technolab is een gehele lesvleugel die dient als werkplaats, met daarin 3D-printers, robotarmen, VR-brillen en nog veel meer,” opent Wendy van ’t Veld ons interview. Ze is afdelingsleider. Samen met docenten Jenny Hijink en John Berends gaan we in gesprek.

Pilotschool voor de nieuwe leerweg

In 2024 wordt het onderwijs vernieuwd met een nieuwe leerweg. Het Komrij is ingeloot om hierover mee te denken. “De praktische component van leren wordt nog belangrijker,” legt Hijink uit. “Daarvoor gaan we samenwerken met bedrijven, organisaties en instellingen uit de regio. Zij leggen bij ons een casus voor, die onze leerlingen voor ze oplossen.” Het is een manier van leren waarbij eigen initiatief steeds meer aandacht krijgt. “Alle kinderen mogen leren door te doen. Niet alleen uit boeken of van een leraar,” gaat ze haar verhaal verder. “De grootste uitdaging daarbij is dat leerlingen zelf dingen gaan ontdekken en doen. Ze zijn gewend om te doen wat wij zeggen, maar bij de nieuwe leerweg geven ze zelf aan wat ze willen leren.”

Het Technolab en regionale samenwerkingen

Dat zelflerend vermogen, toegepast op de praktijk van regionale bedrijven, wordt vooral getriggerd in het nieuwe Technolab. “Het doel van het Technolab is verbindingen leggen in de Achterhoek. Leren van én met elkaar,” vertelt Van ’t Veld met een brede grijns. “Mensen, en met name jonge mensen, realiseren zich vaak niet dat er zoveel technische bedrijven in de regio zijn. Dat willen we ze allemaal laten zien.” In het Technolab stomen ze leerlingen klaar voor de toekomst. “Oude ambachten worden langzaam minder, nieuwe technieken steeds meer. Wij zoeken de juiste balans hiertussen.”

In het Technolab van het Komrij College zijn vier verschillende ruimtes: het Futurelab, Theorielab, de Makerspace en Editroom. Het Futurelab is gericht op robots, programmeren, 3d-printen VR en elke nieuwe techniek die je kunt bedenken. Het Theorielab is een stuk theoretischer en bijvoorbeeld de plek om presentaties te houden. De Makerspace kent oude ambachten, zoals boren, zagen en lasersnijden. Allen voorzien van hypermoderne afzuiging die automatisch start bij gebruik van de machines. 

Technisch leren in carrouselvorm

“We geven les in carrouselvorm,” vertelt techniekleraar Berends. “Dat wil zeggen dat tijdens een les ongeveer 4 tot 6 leerlingen bezig zijn met technisch tekenen, weer 4 tot 6 anderen programmeren een robot en het laatste groepje maakt unieke projecten van lego.” Er is een goede balans tussen moderne, nieuwer projecten en traditionele werkstukken. Op middellange termijn breidt het Komrij de projecten en lessen uit. “Dat is een uitdaging,” geeft Berends eerlijk toe. “We hebben het Technolab in een hele korte tijd ontwikkeld. Maar door de landelijke trend van zulke lokalen, is het moeilijk om aan materialen te komen en scholing. We willen een goede basis neerzetten, maar moeten nu nog even geduld hebben.” En dat is soms lastig. “Zeker wanneer leerlingen enthousiast naar je toe komen en vragen wanneer ze nou eindelijk eens een VR-bril op mogen,” grapt de docent. 

De leraar leert van de leerling

Wanneer we vragen naar leuke anekdotes over het lesgeven, vertelt Berends het ene naar het andere verhaal. “Laatst nog, was ik een hele zondagmiddag bezig om te prutsen met iets technisch. Ik kwam er niet uit. Op maandagochtend kwam een leerling me even vertellen hoe het moest. Die had het binnen 2 minuten voor elkaar!” lacht hij. “Ik leer dus echt elke dag van mijn leerlingen.” Dat het soms een kwestie van geven en nemen is, beaamt de leraar. “Daar maken we dan natuurlijk wel wat leuks van. Ik heb net nog een klas beloofd aan het eind van het jaar broodjes hamburger te bakken, als iedereen een voldoende haalt.”

Motivatie vs theorie

En toch is die voldoende niet altijd het belangrijkste. “De motivatie voor wat ze leuk vinden, moet vanuit henzelf komen. Ik heb wel eens leerlingen gehad die via de mavo, naar het mbo en vervolgens hbo gaan. Die aansluiting ervaren zij als veel fijner dan rechtstreeks via de havo.” Theorie is in techniek wel onmisbaar, maar niet doorslaggevend. “Een van de weinige leerlingen die ooit een 9 haalde voor zijn technische vakken, zakte. Hij verliet de school zonder diploma. Maar hij was dusdanig gemotiveerd dat hij bij een avondopleiding alsnog zijn papiertje voor elektrotechniek haalde. Inmiddels werkt hij voor zichzelf en is hij super succesvol,” rondt Berends het verhaal af. Samen met zijn collega’s van het Komrij hebben zij de eerste stappen gezet naar moderner techniekonderwijs. Nu op naar de nieuwe leerweg!