Loek (20), schreef zelf een programma om robots te besturen via zijn telefoon.

Via een HBO omweg heeft Loek gekozen voor een niveau 4 mbo opleiding in mechatronica engineering. Na zijn slechte ervaring op het HBO heeft Loek gezocht naar een meer praktischere opleiding. “Mijn zus studeert net wat anders, maar wel op dezelfde school. Daardoor werd ik heel enthousiast en na het bezoeken van de open dag dacht ik: ik doe het gewoon! En toen heb ik me ingeschreven.”

Bekijk ook ons interactieve platform >>

Mechanisch werk, maar ook tekenen, programmeren, elektrisch tekenen en aanleggen etc.

“Ik heb niet persé altijd gedacht om deze opleiding te gaan doen. Vond het heel moeilijk om een opleidingskeus te maken. Daarom ging het op het HBO ook mis, maar ik zit hier nu heel prettig. De opleiding is heel breed dus ik kan nog alle kanten op. Zo voelt het nog niet als een definitieve keus.” 

Ook in de vrije tijd bezig met techniek

In zijn vrije tijd geeft Loek aan veel aan zijn brommer te sleutelen. Ik vind het leuk om met m’n handen te werken.” Door zijn hobby heeft Loek een voordeel tijdens zijn opleiding een andersom. 

De start van een vet project

Aan het begin van het schooljaar trapt Loek’s docent af: “Begin maar met groepjes maken, jullie gaan een gevechtsrobot maken!” Iets wat eerst onhaalbaar lijkt blijkt toch te lukken, doordat het project is opgedeeld in verschillende fases pakken we alles stap voor stap aan en is duidelijk hoe we onze robot gaan maken.

Tijdens een concept wordt bedacht hoe de robot eruit moet gaan komen te zien. “Je krijgt een boek met daarin het reglement en alle dingen waar je je aan moet houden. Hoe groot hij is en welke wapens hij mag hebben bijvoorbeeld.” Nadat het concept staat gaat de groep aan de slag met het uitwerken ervan. De kleinste details worden uitgewerkt, zodat, in de volgende fase; de uitvoering, straks helemaal helder is wat er moet gaan gebeuren. 

20 weken werken aan één doel

“Ons jaar bestond uit twee klassen, dus er waren 10 groepjes in totaal. En 10 robots die dus tegen elkaar strijden. Je merkt wel dat je elkaar onderling een beetje aan het plagen bent. Als je dan ziet dat het misgaat dan ga je een beetje opjagen. Maar het is wel vriendschappelijk. Je helpt elkaar ook als je dan ziet dat het niet goed gaat. Het groepje naast ons had bijvoorbeeld een afgebroken bout, die heb ik toen voor ze gemaakt. Wij hebben ook hulp gehad van hun bij de elektra, omdat we daar zelf wat minder goed in waren.

“We hebben ‘m de swaffelmeister genoemd. Het idee begon met een Duitse tank. Maar onze arm – het wapen – bewoog een beetje lullig. Een docent zei toen dat hij meer aan het swaffelen dan aan het hakken was. Daarom hebben we hem voor de grap swaffelmeister genoemd.

Zelfs na veel tegenslagen in finale van Robowars 

Als kers op de taart, strijden verschillende, zelf ontwikkelde, robots tegen elkaar tijdens Robowars. Loek heeft het, na veel tegenslagen, met zijn team tot de finale weten te schoppen!

“De wedstrijd was echt het hoogtepunt. We hebben wel veel problemen gehad in het groepje, er ging veel mis met het maken, maar we zijn helemaal tot de finale gekomen en daar waren we zo ontzettend trots op. We hebben dan misschien niet gewonnen, maar de robot doet het nog steeds hoor!”

Stage

Loek heft op dit moment nog 1,5 jaar van zijn studie te gaan en loopt nu stage bij Technopower in Arnhem. “Hier kan ik hetgeen ik op school heb geleerd in praktijk brengen.”