×

Meld je aan voor updates van Mr. & Ms. T!

Een internationale carrière als wielertechnieker

Wonen in de Achterhoek, maar werken buiten onze regio. Dat gebeurt uiteraard ook in de techniek. Toen Maarten ter Heijden de kans kreeg om als wielermechanieker aan de slag te gaan bij Team DSM-Firmenich, hoefde hij daarover niet lang na te denken. Hij greep de kans met beide handen aan en werkt alweer ruim 7 jaar voor een van de grootste wielerploegen ter wereld. We gingen op bezoek bij hun kantoorbasis in Deventer.

Internationaal karakter

We komen aan en zien meteen een drukte van jewelste. Maarten en zijn team zijn druk bezig met de “unpacking” van de laatste koers. Er staat een grote kooktruck, een enorme camper, een bus en wel 8 auto’s op het terrein aan de Birnieweg. “De Vuelta was onze laatste wedstijd, waarvan we nu aan het uitladen zijn,” glimlacht hij van oor tot oor. “Dat internationale spreekt me enorm aan. Je leert over de hele wereld nieuwe mensen kennen, krijgt unieke kijkjes in het lokale leven en levert natuurlijk te gekke prestaties met je team.” 

Hoe kom je aan zo’n baan?

“Haha, dat is een goede vraag,” begint Maarten zijn verhaal. “Ik heb eigenlijk altijd zelf gefietst, waardoor dit al heel lang mijn passie is. Ik studeerde ooit International Business en uiteindelijk fysiotherapie, waarna ik ging werken bij een transportbedrijf. Een heel afwisselende carrière kun je wel zeggen. Maar juist door die achtergrond viel ik op. Ik kan met de vrachtwagen rijden en spreek ook meerdere talen,” legt hij uit. Dat vrachtwagenrijbewijs is een echte pre. Hiermee kan hij namelijk elk voertuig uit het konvooi besturen. Zodoende kreeg hij destijds ook de kans om een keer mee te gaan als chauffeur en derde mechanieker, waarna van het een het ander kwam.

Intern opgeleid

“Toen ik startte bij het toenmalige Team Sunweb werd ik eerst een half jaar intern opgeleid. Ik leerde alle kneepjes van het vak, waarna ik al snel een volledige rennersfiets monteerde. Zo groeide ik langzaam door tot waar ik nu zit. Op dit moment ben ik een van de eindverantwoordelijke wielermechaniekers en daar ben ik heel trots op.” Maarten beaamt dat al zijn opleidingen elkaar versterken. “Ik wist niet altijd even goed wat ik wilde, maar daardoor zit ik nu wel helemaal op mijn plek en kan ik op zoveel verschillende vlakken meekomen.”

Wat houdt het precies in?

Maarten’s werk is enorm afwisselend. “Wij maken de fietsen voor de renners uit onze ploeg hier helemaal op maat. Dat is mijn voornaamste taak. Elke fiets ontwerpen we op basis van een fitting, waarbij de maten en gegevens door een bikefitter worden verzameld en vervolgens volledig digitaal worden verwerkt. Dat gaat van de zadelhoek tot de stuurhoogte enzovoorts. Elke atleet heeft 3 normale fietsen en 2 tijdritfietsen,” gaat hij zijn verhaal onverstoord verder. “Om die fietsen te bouwen krijgen we de frames aangeleverd van onze materiaalsponsor Scott. Wij maken ze vervolgens op maat met de materialen van Shimano en andere sponsoren.” 


 

Het nieuwste materiaal

Dat gebeurt natuurlijk met de beste materialen. De verschillen hiertussen zijn niet zo groot als bij de F1 bijvoorbeeld, maar in de wielersport is het nóg meer maatwerk. “We krijgen regelmatig prototypes van Shimano, waarmee de renners dan oefenen. Het is wel heel gaaf om dan ook echt het nieuwste van het nieuwste in handen te hebben. Daar zit ook meteen de meeste uitdaging, want wanneer er een compleet nieuw model komt, moeten we met bouwen weer helemaal opnieuw beginnen.” Dat bouwproces vindt plaats in de winter wanneer er geen wedstrijden zijn. “We stellen dan een bouwprotocol op, waarbij we precies bepalen hoe we de bouten, kabels en vetten gebruiken bijvoorbeeld. Zo kunnen we één lijn trekken in hoe we de fietsen opbouwen en hebben we meteen iets om tijdens de koersen op terug te vallen.” 

Mee tijdens de wedstrijden

Tijdens die koersen is Maarten ook van de partij. Van de 365 dagen per jaar werkt hij er ongeveer 200 en is hij er zo’n 140 van huis. Bij een grote wedstrijd rijden er altijd twee volgauto’s mee, waarbij in elke auto een mechanieker aanwezig is. “Soms zijn er tijdens de race wel technische problemen. Afhankelijk van het moment in de race en het probleem, kies je dan een oplossing. Heb je een lekke band en ben je nog ver van de finish, dan gaan we het wiel vervangen. Maar is er iets ogenschijnlijk ingewikkelds kapot en doe je al mee om een podiumplek? Dan wisselen we van fiets,” vertelt de technische man.

De magie van Team DSM-Firmenich

Wat het werk voor Maarten zo leuk maakt, zijn ook alle dingen eromheen. “Ik vind de wedstrijdspanning magisch, houd ervan om te reizen, ontmoet graag nieuwe mensen en zie dat elke koers anders is. Dat maakt het voor mij bijzonder en afwisselend werk. Soms hebben we wedstrijden in Australië of de Verenigde Arabische Emiraten. Dan zie je een hoop van de wereld! En op rustdagen doen we vaak leuke dingen met het team. Laatst hadden we bijvoorbeeld een barbecue met alle renners en de hele staf samen. Het sfeertje is dan heel relaxt en gezellig. Die teambuilding vind ik ook heel belangrijk,” rondt hij zijn verhaal langzaam af.

Wil jij ook zo’n technische baan?

Dat kan de wielermechanieker je zeker aanraden. “Maar doe vooral wat je leuk vindt,” geeft hij als boodschap mee. “Ook wanneer je eerst een studie volgt of werkt waar je nog niet helemaal op je plek zit, leer je enorm veel. En al die werkervaring kan later maar zo in je voordeel uitpakken. Dus geef vooral niet op en ga lekker door,” luidt zijn advies.