Kaderleerlingen GKC volgen technische praktijklessen bij drie bedrijven

Op de fiets komen drieëntwintig vmbo-leerlingen van het Gerrit Komrij College aan bij stofferingsbedrijf Settle. Onder hun arm, op de bagagedrager of in de mand voor het stuur hebben ze de prefab-huisjes die ze net bij bouwbedrijf WAM en van Duren hadden gemaakt. Onder begeleiding van lerares Jenny Hijink worden ze de productiehal van Settle binnen geloodst en daar luisteren ze aandachtig naar wat een werknemer vertelt over wat stoffering inhoudt. Hij toont hen alle losse onderdelen van een stoel die door het bedrijf gemaakt wordt en vertelt kort hoe die stoel in elkaar wordt gezet.

Bekijk als één van de eersten ons interactieve platform!

Daarna gaan de leerlingen zelf aan het werk. Iedereen mag twee lapjes kunstleer pakken, die dienst moeten gaan doen als dakbedekking. Aan een werkbank mogen ze het dak van het huisje losschroeven, de dakbedekking erop plakken, glad strijken en afknippen. Daarna moet het dak weer op het huisje worden geschroefd. Met een nietpistool schieten ze vervolgens een stukje vilt met daarin de namen van de meewerkende bedrijven van die dag op de zijkant van het huisje.

Zelf stofferen

Een van de leerlingen, Lucas (14) heeft er duidelijk plezier in. Handig plakt hij de stoffering op het dak, strijkt het glad, knipt dan geconcentreerd de randen af en vouwt die vervolgens netjes om de dakrand. De schroefjes draait hij er met de elektrische schroevendraaier zonder problemen weer in. Klaar. Vervolgens helpt hij zijn klasgenoten die het wat minder gemakkelijk afgaat.

“Ik vind techniek leuk”, zegt hij als hij zijn klasgenoot wijst op hoe hij gaatjes door de stoffering heen kan maken waaraan hij kan zien waar de schroefjes er weer in moeten. Het huisje wil hij gaan gebruiken om het bij zijn collectie miniatuur tractors te zetten. “Mijn opa heeft toen ik klein was er stallen bij gemaakt en daar past nog mooi dit huisje bij. De eerste mini tractors heb ik van mijn opa gekregen en daarna ben ik ze zelf verder gaan sparen”, legt hij uit.

Lucas is een liefhebber van alle voertuigen met een motor. “Ik vind motoren heel gaaf en na het vmbo wil ik graag een mbo in die richting gaan doen. Eén familielid is werkplaatschef bij een restauratiebedrijf voor auto’s en vrachtwagens. Zoiets zou ik heel leuk vinden om te doen en hij heeft al aangeboden dat ik na de zomervakantie een bijbaantje bij hem kan krijgen.”

Alle kanten op

Door ziekte van één van de leerlingen krijgt lerares Jenny Hijink, die op het Gerrit Komrij College docent ontwerp en innovatie is, de gelegenheid om zelf ook een huisje te maken. Terwijl ze daarmee bezig is motiveert ze de leerlingen van haar mentorgroep. Ze hebben haar duidelijk hoog zitten. “Het is jammer dat heel veel mensen na hun opleiding weg gaan uit de Achterhoek en dat is helemaal niet nodig. Met een goede mbo-opleiding kunnen ze ook hier alle kanten op. Ik weet gewoon dat als de jongens straks klaar zijn met het vmbo en ze zien op een dag als vandaag dat er zoveel meer mogelijk is als ze een technische mbo-opleiding volgen, dat ze dan alle kansen hebben.”

Kaderopleiding

Jenny is behalve lerares ook bezig met het opstarten van de Nieuwe Leerweg, waarvan op dit moment een pilot draait op het GKC. De Nieuwe Leerweg vervangt straks de huidige gl- en tl-opleiding en voldoet aan de toenemende wens, van zowel onderwijs als werkveld, van een praktische component. Ze is daar behoorlijk druk mee, maar ze is er van overtuigd dat het echt iets toevoegt. “Leerlingen die een kaderopleiding hebben afgerond kunnen echt wel iets. De buitenwereld geeft hen soms wel eens het gevoel dat ze ‘maar’ een kaderopleiding hebben gedaan, maar dat is echt onterecht. Als leerlingen daar wel eens mee bij mij komen, dan zeg ik hen altijd dat ze dan moeten zeggen dat die mensen mij maar eens moeten bellen. Want daar ben ik het zo niet mee eens! Een van deze kinderen wordt later mijn kapper of repareert mijn auto. Ze leren een beroep en ze hebben allemaal werk”, zegt ze met nadruk.

Na een uur heeft iedereen het dak van het huisje gestoffeerd en stappen de leerlingen met hun huisjes weer op de fiets voor de laatste etappe, richting Installatiebedrijf Wassink.