Almende zet leerlingen én bedrijven in hun kracht

Hans de Neling zet zich in voor praktijkleren op het Almende College in Silvolde. Hij zoekt unieke samenwerkingen tussen de school en het bedrijfsleven, om leerlingen voor te bereiden op een beroepskeuze. “Ik laat leerlingen geen werkstuk maken bij bedrijven. Ze draaien echt mee. Dat is juist dat praktijkgericht denken. Een bedrijf is sterk in wat ze maken en doen. Wanneer je dat proces aan leerlingen laat zien, dan is dat inspirerend. Een werkstuk kunnen ze op school wel maken.”

Bekijk als één van de eersten ons interactieve platform!

De Neling begon ooit als docent en teamleider maar ontdekte al snel waar zijn kracht ligt. Het is een echte doener, die enthousiast wordt van betrokken leerlingen en sterk is in de verbinding met het bedrijfsleven. “Voor het bedrijfsleven wil ik toe naar een stagebureau voor het hele Almende. Zo is het voor iedereen meteen duidelijk waar ze terecht kunnen als ze met ons willen samenwerken,” begint hij zijn verhaal enthousiast. “Denk dan aan alle bedrijven in het gebied tussen Dinxperlo, Varsseveld en Gaanderen maar ook ’s-Heerenberg. Het moet geen obstakel meer zijn om met ons in contact te komen.”

Hybride leren op het Almende

Op dit moment heeft De Neling al ruim 50 technische bedrijven aan het Almende weten te binden. “Zo kunnen we hybride leren echt op de kaart zetten. Contacten leggen met bedrijven en instanties en daaromheen een netwerk opbouwen, is daarvoor ontzettend belangrijk. Leerlingen kunnen op die manier dat wat ze op school kiezen, ook écht gaan zien en ontdekken.”

Dat kan op verschillende manieren. Denk aan stages, voorlichtingen en/of bedrijfsbezoeken. “In het derde leerjaar beginnen de stages. Dan gaan leerlingen een weekje snuffelen. In het vierde jaar is dat al voor elk keuzevak op de donderdagen. Maar ook daarbuiten willen we ze veel laten zien. Vorig jaar bijvoorbeeld gingen we als voorbereiding op het kiezen van die keuzevakken een dag naar Van Raam en HEVA in Varsseveld. Leerlingen zagen daar zo ontzettend veel, van een lasrobot en CNC gestuurde machines tot het monteren van de fietsen bij Van Raam en de domotica van HEVA. Daarna komen ze vaak tot hele andere inzichten. Of versterkt het juist het gevoel dat ze al hadden.”

Technisch onderwijs en het Achterhoekse bedrijfsleven

De Neling ziet vooral uitdaging in de juiste mensen op de juiste plek zetten. Daardoor worden bedrijven enthousiast en komen leerlingen tot bloei. “Wanneer een PIE (Produceren, Installeren, Energie) leerling aangeeft iets met metaal te willen gaan doen, dan ga ik op zoek naar een passend constructiebedrijf. Ik kijk hoe de leerling op school is, wat hij of zij laat zien en bij welk bedrijf ze een hoop kunnen leren.” Maar ook als iemand lasser of elektromonteur wil worden, met duurzame energie of drinkwater en sanitair wil werken, dan heeft het Almende passende bedrijven in hun netwerk.

“Wil een leerling bij BWI (Bouwen, Wonen, Interieur) meer weten over kapconstructies? Dan gaan we kijken bij Prefab Hendriksen of Geurts bouwelementen in Ulft. Toch ambities om rietdekker te worden? Dan is Koen Turk een geschikt stagebedrijf. Of wanneer er interesse is in gevelopeningen, gaan we naar Ebbers in Etten. Net even anders in die tak is wandopbouw bijvoorbeeld. Dan is Westerveld & Nederlof in Breedenbroek of Jansen Blokhuizen in Etten beter passend. Zo zie je: we laten eigenlijk alle werelden zien en samenkomen. Op die manier is het echt leuk voor een leerling om te ontdekken.”

Technische beroepskeuze op het mbo

De achterliggende gedachte van het hele hybride leren is om de kennis van leerlingen uit te breiden. Maar voor het Almende staat eigenlijk voorop dat ze de juiste keus richting vervolgonderwijs gaan maken. “Leerlingen ervaren het ook echt alsof ze aan de hand worden meegenomen. Ze doen en ervaren. Hierdoor hebben ze vaak tijdens het maken van examens al direct profijt. Omdat ze dingen herkennen en beter begrijpen. Maar ook voor de studiekeus op het mbo is deze aanpak verrijkend.”

Misschien is dat nog wel het belangrijkste, geeft De Neling toe. “Wanneer ze hier weggaan, dan moeten ze op de juiste plek zitten. En welke dat ook is, maakt ons niet uit. Als ze er maar blij zijn. Doen waar ze gelukkig van worden. Wij maken ze al vertrouwd met de vervolgstappen, scholen en opleidingsbedrijven. De drempels zijn daardoor weg. De overstap is dan niet meer groot en eng, maar gewoon een logisch gevolg.”

Lego League en Technieklokaal voor onderbouw en basisonderwijs

Al pratende zouden we bijna vergeten dat de voorbereiding op al deze mooie stappen beginnen in de onderbouw. En zelfs al op de basisschool. Ook daar is het Almende zich van bewust. De Neling: “Alle basisscholen uit de omgeving komen bij ons in het technieklokaal. En we gaan met ze naar het CIVON in Ulft, bij de DRU. Daar laten we scholieren de nieuwste technieken zien. Wanneer ze dan daarna hier in de onderbouw komen, gaan we als vervolg daarop in een doorlopende leerlijn verder. Langzaam komen dan ook bedrijven en beroepen aan bod.”

“Daarnaast hebben we nu ook een heel gaaf project in de Achterhoek en Liemers nieuw leven in geblazen: de Lego League. Dat is een wedstrijd waarin onderbouwleerlingen een robot programmeren om van A naar B te komen. Die robot moet dan obstakels vermijden. Dit doen we dus nu in samenwerking met het CIVON en 8RHK ambassadeurs zelfs regionaal. Alle onderbouwklassen (vmbo en havo/vwo) uit de regio gaan hopelijk meedoen. We organiseren zelfs een heuse regiofinale in Ulft.” Het is een unieke manier om spelenderwijs te zien waar leerlingen op aan slaan.

Persoonlijke aandacht

Dat ontdekken waar leerlingen voor open staan, gaat niet in alle gevallen zonder horten of stoten. De Neling tovert een glimlach op zijn gezicht: “Ja we hebben zeker leerlingen met een rugzakje. Ze vallen op om hun gedrag. Door het praktijkleren halen we ze uit hun vertrouwde omgeving. Juist die vertrouwde omgeving verwacht namelijk dat je gek doet en een grote mond hebt, maar in het bedrijfsleven maak je een nieuwe start. Ik zoek dan heel bewust bedrijven waar ik denk dat een leerling past. Vaak zie je die leerlingen dan echt opbloeien. Ze krijgen weer nieuwe perspectieven. Raken weer betrokken. Je laat ze echt zien: dit is wie je nu bent, maar dat is wie je kan worden. En daar doen we het voor,” sluit hij zijn verhaal trots af.