Challenge

Bouw een toren

Groepen 7 & 8
Bouwen en Constructie 🏗️
Ontwerp 🎨
Mogelijk bij alle thema's!

Wij hebben een gave uitdaging voor jullie: bouw een toren die tenminste 2 meter hoog is! Durven jullie de uitdaging aan te gaan en misschien wel de hoogste of mooiste toren te bouwen?

Hoe werkt het?

  1. Bekijk hieronder de instructiefilm met het stappenplan.
  2. Click op 'bekijk de opdracht' en download het document.
  3. Doorloop met je klas de stappen in het document.
  4. Klik op 'Challenge inzenden' en upload jullie resultaat.
  5. Aan het eind van het schooljaar wint de inzending met de hoogste score een drone! Zend voor eind mei in om kans te maken, op 1 juni 2026 maken we de winnaars per challenge bekend.
  1. Vul het formulier onderaan deze pagina in, laat weten wat je thema is, wanneer je iemand in je klas wilt uitnodigen en beantwoord de andere vragen op het formulier.
  2. Wij antwoorden per mail en gaan daarna aan de slag.
  3. Als alles geregeld is sturen we je een bevestiging én een kalender item wanneer deze professional komt. Ook delen we gegevens zodat je vooraf contact kunt hebben.
  4. De professional komt bij jullie in de klas wat vertellen over haar/zijn beroep. Wellicht ook leuk om in het bedrijf van deze professional te komen kijken, dit kun je aangeven op het formulier.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid vormt een belangrijk uitgangspunt voor ons lesaanbod met techniekopdrachten. Kinderen maken op een toegankelijke manier kennis met digitale informatievaardigheden, computational thinking, praktische ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Deze vaardigheden sluiten aan bij de SLO-doelen voor digitale geletterdheid.

In deze les komen de volgende digitale vaardigheden nadrukkelijk aan bod:

  1. Digitale informatievaardigheden
  2. Computational thinking
  3. Praktische ICT-vaardigheden
  4. Mediawijsheid

Ontwerpend leren

De cirkel van ontwerpend leren staat centraal in ons lesaanbod met techniek opdrachten. We vinden het belangrijk dat kinderen via deze speelse, praktische benadering hun ontwerp vaardigheden, maakvaardigheden en samenwerkingsvaardigheden ontwikkelen en oefenen. In deze opdracht komen de volgende onderdelen uit de cirkel van ontwerpend leren nadrukkelijk aan bod:

  1. Probleem verkennen en formuleren
  2. Ideeën verzinnen en selecteren
  3. Concepten uitwerken en selecteren
  4. Prototype maken
  5. Testjes en optimaliseren

Voorbeeldvragen in de klas:

Voorbeeldvragen in de klas:

Voorbeeldvragen in de klas:

Bekijk de uitleg

OPDRACHT

Dit is de opdracht

Jullie overleggen samen hoe de toren eruit gaat zien en hoe jullie het gaan aanpakken. Iedereen neemt minstens één bouwsteen mee van huis. Samen testen jullie hoe jullie de toren nog hoger of mooier kunnen maken. Bedenken jullie iets unieks met gekke kleuren en vormen?
Bekijk de opdracht
Challenge inzenden

Tips bij het bouwen van een toren

Deze video's kun je in je klas bekijken om samen inspiratie op te doen over hoe je een zo hoog mogelijke toren bouwt.

Driehoeken

Hoogste gebouw

Bouw een toren

Inzenden

Via het onderstaande formulier kun je je challenge insturen. Je krijgt eerst een aantal vragen, daarna een linkje naar onze Tech-Tok WeTransfer waar je de video kunt uploaden.

Aanmelden

Via het onderstaande formulier kun je aangeven welke professional je graag wilt uitnodigen in je klas. Geef hierbij ook graag je thema aan en een indicatie van wanneer het uit zou komen wanneer deze langs komt. Ook een combinatie van in de klas en bij het bedrijf is mogelijk, geef dit aan in het formulier.