Professional in de klas

Vrouwelijk rolmodel

In de klas!

Groepen 7 & 8
Communicatie en Media 📱
Bouwen en Constructie đŸ—ī¸
Duurzaamheid 🌍
Energie ⚡
Gezondheid đŸĨ
Verkeer en Vervoer 🚗
Ontwerp 🎨
Programmeren đŸ’ģ
Uitvindingen 🌌
Mogelijk bij alle thema's!

Met Professional in de Klas kunnen basisscholen een expert uitnodigen die past bij hun thema, zodat leerlingen direct kennis maken met een professioneel uit de praktijk. Dit biedt een unieke kans om techniek en beroepen op een inspirerende manier te ontdekken! Met dit onderdeel nodig je specifiek een vrowuwelijk rolmodel uit van Femme Tech Achterhoek.

Hoe werkt het?

  1. Bekijk hieronder de instructiefilm met het stappenplan.
  2. Click op 'bekijk de opdracht' en download het document.
  3. Doorloop met je klas de stappen in het document.
  4. Klik op 'Challenge inzenden' en upload jullie resultaat.
  5. Jullie score verschijnt in de klassen ranking onder aan deze pagina.
  1. Vul het formulier onderaan deze pagina in, laat weten wat je thema is, wanneer je iemand in je klas wilt uitnodigen en beantwoord de andere vragen op het formulier.
  2. Wij antwoorden per mail en gaan daarna aan de slag.
  3. Als alles geregeld is sturen we je een bevestiging Ên een kalender item wanneer deze professional komt. Ook delen we gegevens zodat je vooraf contact kunt hebben.
  4. De professional komt bij jullie in de klas wat vertellen over haar/zijn beroep. Wellicht ook leuk om in het bedrijf van deze professional te komen kijken, dit kun je aangeven op het formulier.

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid vormt een belangrijk uitgangspunt voor ons lesaanbod met techniekopdrachten. Kinderen maken op een toegankelijke manier kennis met digitale informatievaardigheden, computational thinking, praktische ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Deze vaardigheden sluiten aan bij de SLO-doelen voor digitale geletterdheid.

In deze les komen de volgende digitale vaardigheden nadrukkelijk aan bod:

  1. Digitale informatievaardigheden
  2. Computational thinking
  3. Praktische ICT-vaardigheden
  4. Mediawijsheid

Ontwerpend leren

De cirkel van ontwerpend leren staat centraal in ons lesaanbod met techniek opdrachten. We vinden het belangrijk dat kinderen via deze speelse, praktische benadering hun ontwerp vaardigheden, maakvaardigheden en samenwerkingsvaardigheden ontwikkelen en oefenen. In deze opdracht komen de volgende onderdelen uit de cirkel van ontwerpend leren nadrukkelijk aan bod:

  1. Probleem verkennen en formuleren
  2. IdeeÃĢn verzinnen en selecteren
  3. Testjes en optimaliseren

Voorbeeldvragen in de klas:

Voorbeeldvragen in de klas:

Voorbeeldvragen in de klas:

OPDRACHT

De opdracht is bekend!

Bekijk de opdracht
Challenge inzenden

Waarom is energie zo belangrijk?

Deze video's kun je in je klas bekijken om samen bewust te worden waarom energie zo belangrijk is.

Klimaatverandering

De wereld in 2050

Energieneutraal

Huis energiezuinig

Besparen

Co2

Inzenden

Via het onderstaande formulier kun je je challenge insturen. Je krijgt eerst een aantal vragen, daarna een linkje naar onze Tech-Tok WeTransfer waar je de video kunt uploaden.

Aanmelden

Via het onderstaande formulier kun je aangeven welke professional je graag wilt uitnodigen in je klas. Geef hierbij ook graag je thema aan en een indicatie van wanneer het uit zou komen wanneer deze langs komt. Ook een combinatie van in de klas en bij het bedrijf is mogelijk, geef dit aan in het formulier.

Highscores

School

Plaats

Score

1

#

De Vlier

Winterswijk

69,88 meter

Meest origineel!

2

#

Woelwaters

Ulft

52 meter

Meest origineel!

3

#

De Meeander

Varsseveld

32, 18 meter

Meest origineel!

4

#

Mariaschool

Ulft

25 meter

Meest origineel!

5

#

Essentius

Ulft

17,3 meter

Meest origineel!

6

#

De Wetelaar

Doesburg

13 meter

Meest origineel!

7

#

De Klimpaal

Etten

11,5 meter

Meest origineel!

‍